Ο Βασίλης Ζακόπουλος σπούδασε Παιδαγωγικές επιστήμες κι εξειδικεύτηκε στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) στην Εκπαίδευση αποκτώντας μεταπτυχιακό (M.A., 1996) και διδακτορικό δίπλωμα (Ph.D., 2001) από το University of Reading στη Μεγάλη Βρετανία. Έχει εργαστεί στην Α/θμια εκπαίδευση, (έξι χρόνια ως Διευθυντής σχολικής μονάδας), στην Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. 2003-06 ως Επιστημονικός Συνεργάτης, στο Ε.Α.Π. το 2020-21 ως Καθηγητής-Σύμβουλος της ΘΕ ΕΤΑ50 και από το 2021 έως σήμερα της ΘΕ ΕΤΑ60 «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση: online learning και e-learning» και επίσης ως εκπαιδευτής της ενότητας «Εμψύχωση, τεχνολογία και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και επικοινωνία» του προγράμματος e-learning, στο “Learn Inn” του Ε.Κ.Π.Α (2019-21).
Έχει διατελέσει ανά διαστήματα επιμορφωτής σε πολλά προγράμματα όπως ενδεικτικά ΠΑ.Κ.Ε. της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. (2008), Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (2011), Ταχύρρυθμη Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Εφαρμογή της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης» (Τ4Ε) (2020), Εκπαιδευτικό Σχεδιασμό στην Παιδαγωγική Αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στο διδακτικό προσωπικό του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (Μέλος ερευνητικής ομάδας ΓΡΑΔΙΜ, 2022-23), κ.ά.
Από το 2019 διδάσκει, το μάθημα Θέατρο και ψηφιακές τεχνολογίες στην εκπαίδευση στην κατεύθυνση «Διδακτική του Θεάτρου» του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) «Ελληνικό και Παγκόσμιο Θέατρο: Δραματουργία, Παράσταση, Εκπαίδευση» και το μάθημα Μεθοδολογία Έρευνας στη Θεατρολογία του ίδιου ΠΜΣ, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Ε.Κ.Π.Α. Από το 2017 εργαζόταν ως μέλος Ε.ΔΙ.Π. στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, διδάσκοντας τα μαθήματα Επιχειρησιακή Πληροφορική και Μεθοδολογία Έρευνας έως και τις 12/06/24 που εκλέχθηκε Επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν το Θέατρο και τις ψηφιακές τεχνολογίες στην εκπαίδευση, την ενσωμάτωση και αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση, το e-learning, online και blended learning και τη Μεθοδολογία Έρευνας. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Οι ψηφιακές τεχνολογίες για το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση, ο υποστηρικτικός ρόλος των ψηφιακών μέσων στην έρευνα και στην πράξη» και έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις άρθρων σε πολλά ελληνικά και διεθνή επιστημονικά συνέδρια και ακαδημαϊκά περιοδικά.
Μονογραφία
- Ζακόπουλος, Β. (2023) Οι ψηφιακές τεχνολογίες για το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση. Ο υποστηρικτικός ρόλος των ψηφιακών μέσων στην έρευνα και στην πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. ΙSBN: 978-960-02-4103-7.
Βιβλία
- Ζακόπουλος, Β., Γεωργακόπουλος, Ι. και Έξαρχος, Μ. (2022) Επιχειρησιακή Πληροφορική. Θεωρητικό Υπόβαθρο, Παρουσίαση Ψηφιακών Εργαλείων, Μοντελοποίηση Επιχειρησιακών Προβλημάτων, Επίλυση Επιχειρησιακών Σεναρίων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Δίσιγμα (2η έκδοση). ISBN 978-618-202-161-3.
Συμμετοχή σε Συλλογικούς Τόμους
- Ζακόπουλος, Β. (2023) Μορφές ψηφιακής αξιοποίησης, αναφοράς και προβολής της εργογραφίας του Ιάκωβου Καμπανέλλη στην εκπαίδευση. Επιμέλεια Πεφάνης, Γ. Π. και Μπουσιοπούλου, Θ. στο Επιστροφή στον έσω θίασο. Νέες προσεγγίσεις στο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη. Αθήνα: Εκδόσεις Αιγόκερως.
- Ζακόπουλος, Β. (2023) Συνεργατικά ψηφιακά εργαλεία μάθησης και Θεατρική Αγωγή. Επιμέλεια Κλαδάκη, Μ. και Μαστροθανάσης, Κ. στο Αναδυόμενες τεχνολογίες στο εφαρμοσμένο θέατρο και το εκπαιδευτικό δράμα, (σσ. 89 – 101). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg. ISBN 978-960-01-2431-6.
- Ζακόπουλος, Β. (2021) Ποιοτική Έρευνα: Μεθοδολογικά Ζητήματα, Απόψεις και Προβληματισμοί. Επιμέλεια Φανουράκη, Κ. και Πεφάνης, Γ. Π. στο Εφαρμοσμένο Θέατρο: Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας και μάθησης μέσω παραστατικών τεχνών, (σσ. 125 – 150). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. ISBN 978-960-02-3722-1.
- Ζακόπουλος, Β. (2013) Προϋποθέσεις για την αποτελεσματική ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία: ενδείξεις από έρευνα πεδίου (4η ενότητα). Επιμέλεια Σοφός, Α. και Βρατσάλης, Κ. στο Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Νέων Μέσων στην Εκπαιδευτική Διαδικασία (σελ. 261 – 283). Αθήνα: Εκδόσεις Ίων. ISBN 978-960-508-077-8.
Δημοσιεύσεις (Επιλογή)
- Zakopoulos, V., Makri, A., Ntanos, S. and Tampakis, S. (2023). Drama/theatre performance in education through the use of digital technologies for enhancing students’ sustainability awareness: a literature review, Sustainability, 15, 13387. https://doi.org/10.3390/su151813387
- Fanouraki, C. and Zakopoulos, V. (2023). Interacting through Blogs in Theatre/Drama Education: A Greek Case Study. Journal of Interactive Media in Education, (1): 2, pp. 1–16. DOI: https://doi.org/10.5334/jime.775
- Ζακόπουλος, Β. (2024) Η αξιοποίηση του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης για το θέατρο/δράμα στην εκπαίδευση. Παράβασις
- Ζακόπουλος, Β. (2023) Μεθοδολογικές ερευνητικές προσεγγίσεις του θεάτρου στην εκπαίδευση μέσω της υποστήριξης ψηφιακών μέσων. Επιστημονική Επετηρίδα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΕΦΣΠΑ).
- Zakopoulos, V., Georgakopoulos, I. and Kontaxaki, P. (2022). Developing a Risk Model to Control Attrition by Analyzing Students’ Academic and Nonacademic Data. European Research Studies Journal, Volume XXV Issue 2, 350-366. DOI: 10.35808/ersj/2925
- Zakopoulos, V. (2022). A Framework to Identify Students at Risk in Blended Business Informatics Courses: A Case Study on Moodle. International Journal of Economics and Business Administration, Volume X Issue 1, 239-247. DOI: 10.35808/ijeba/760
- Ζακόπουλος, Β., Κελεσίδης, Ε., Κουνελάκης, Κ., Νιάρη, Μ. και Χαρτοφύλακα, Α. (2022). Το ψηφιακό εκπαιδευτικό παιχνίδι «1821 - 2021. 200 χρόνια από την επανάσταση ένα ταξίδι στα χρόνια του Αγώνα», ένα εργαλείο στα χέρια του/της εκπαιδευτικού. Στο 7ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», (σσ. 255 – 266), Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών 16 - 18 Σεπτεμβρίου 2022.
- Chartofylaka, A., Kelesidis, E., Niari, M. and Zakopoulos, V. (2022). Assessing the role of the weekly compulsory activities in the effectiveness of the learning process in a postgraduate program at the Hellenic Open University. In Innovating Higher Education Conference 2022, (pp. 590 – 604), 19-21 October Athens, Greece.
- Κελεσίδης, E., Ζακόπουλος, B. και Χαρτοφύλακα, A. (2022). Ο ρόλος των δραστηριοτήτων αξιολόγησης ως βασικό στοιχείο αλληλεπίδρασης των φοιτητών/τριών με το εκπαιδευτικό υλικό σε ένα εξ αποστάσεως μεταπτυχιακό πρόγραμμα: η περίπτωση της θεματικής ενότητας ΕΤΑ 50. Στο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, (σσ. 119-133), 26 – 28 Νοεμβρίου 2021.
- Chalikias, M., Raftopoulou, I., Sidiropoulos, G., Kyriakopoulos G.L. and Zakopoulos, V. (2020). The school principal’s role as a leader in teachers’ professional development: the case of public secondary education in Athens. Problems and Perspectives in Management, 18 (4), 461-474. doi:10.21511/ppm.18(4).2020.37
- Georgakopoulos, I. Chalikias, M., Zakopoulos, V. and Kossieri, E. (2020) Identifying Factors of Students’ Failure in Blended Courses by Analyzing Students’ Engagement Data, Education Sciences, 10 (9), 242; https://doi.org/10.3390/educsci10090242.
- Zakopoulos, V. (2005) An Evaluation of the Quality of ICT Teaching within an ICT-Rich Environment: The Case of Two Primary Schools. Education and Information Technologies, 10, pp. 323 – 340. https://doi.org/10.1007/s10639-005-3430-8